Behandlinger

Laserlyset kommer ud af en såkaldt probe eller håndstykke. Afhængigt af lasertype så gennemtrænger lyset vævet i 1 til 20cm dybde. Afhængigt af, hvor dybt problemet ligger, og hvor storoverflade er, kan behandling vare mellem få minutter til en halvtime, ofte her i klinikken 20-30 minutter, da behandlingen er afhængig af dosis.

Typiske lidelser hvor Lavenergi Laserbehandling (LLLT) kan anbefales

Fysiurgiske problemer (smerter i led/muskler) bl.a.: Akut hold i hals og ryg – Diskusprolaps (lindring af rodtrykket) – Akutte sportsskader (forstuvninger og fibersprængninger) – Overbelastningsskader (tennisalbue, museskader og achillesseneproblemer) – Muskel– og ledsmerter – Slidgigt – Frossen skulder – Smerter efter operation og/eller hævelser efter operation – Piskesmæld (whip lash) – Knogle brud – Mellemørebetændelse – Herpes simplex og zoster – Lichen Sclerosus – Lichen Planus – Eksemer – Acne (uren hud) – Sinuitis (bihulebetændelse) akut eller kronisk – mb Osgood-Schlatter

Terapeutisk laser

Der findes mange typer lasere til medicinsk brug, og de kan overordnet opdeles i to grupper:
1. Stærke lasere, der skærer og brænder. Disse lasere kaldes ofte kirurgisk eller æstetiske lasere, og de bruges ikke i klinikken.
2. Mindre koncentreret laserlys i svagere doser stimulerer cellefunktioner. Sådanne lasere kaldes terapeutiske (undertiden medicinske, biostimulerende eller lav-effekt) lasere. Det internationale navn er almindeligvis Low Level Laser Therapy (LLLT), og det er den teknologi, klinikken bruger.

Hvad er fordelen ved GaAs laser (904 nm infrarødt – usynligt lys)?

Bølgelængden virker bedst i de dybere lag, på smerte og inflammation i led, muskler og sener. Ubehaget er ømme rygge, skuldre, knæ, tennisalbue, forskellige sportsskader, uanset om problemet er begyndt som slitage, overbelastning eller anden årsag. Selv bihule- og øreinfektioner kan behandles med succes. Hvad er fordelen ved HeNe laser eller GaAlInP laser (635nm synligt rødt lys)? Det er bedst til problemer i hud og slimhinder, såsom helvedesild, herpes, nogle hårproblemer, sår, liggesår, eksem, forkølelsessår. Hvad er fordelen ved GaAlAs laser (810-830nm infrarødt – usynligtlys)?Det indtager en mellemposition mellem de to. Men ved større doser, er penetreringsevnen god og dermed god til at behandle ømme rygge, diskusprolaps, skuldre, knæ, tennisalbue, forskellige sportsskader. Med denne laser kan man også tinnitusbehandle med en vis succes.

Gør det ondt?

Nej, snarere tværtimod. Laserbehandling opfattes af de flestesom meget afslappende.Er der bivirkninger?Nej. Dog kan to ting ske. Ved behandling af kroniske problemer kanvære en let ømhed/smerteøgning som kan forekomme 6-24 timer efteren behandling. Dette skyldes, at laserlys udløser helingsprocesser. Smerten skyldes, at de kroniske problemer “aktualiseres”. Dette er dybest set en god reaktion, fordi man ved, at patienten reagerer på behandlingen. Ømheden/smerten aftager normalt efter et par dage. Det andet, der kan ske, er, at smerten forsvinder efter behandlingen. Laserlyset kan undertiden give en direktesmertelindring. Så er det vigtigt at vide, at hvis smerten kommerfra en skade på sener eller muskler, at undlade overbelastning afdet beskadiget område, da der ikke er smerter der begrænser belastningen. Derfor er det vigtigt, at patienten ikke belaster, før terapeuten giver grønt lys. Hvor ofte og hvor mange gange skal behandles? Det er almindeligt at behandle hyppigere i begyndelsen medkroniske smerter, 2 x pr uge, ved akutte gerne hyppigere ogderefter med stadig længere intervaller, når helingsprocessen erstartet. Et behandlingsforløb kan være mellem 1-15 behandlingerafhængig af patientens følsomhed og hvor længe problemet har været tilstede, samt typen af problemet. Kroniske problemer kræver normalt flere behandlinger end akutte problemer og skader.

Er der nogen risiko med laser behandling?

Ligesom at høje lyde kan skade følsomme ører, så kan stærke lyskilder skade øjet. Der er ikke rapporteret øjenskader, men du skal altid undgå at se lige ind i en laser. Dette gælder især forlasere med usynligt lys. Når man arbejder med de terapeutiske lasere, er der normalt ikke behov for at anvende beskyttelsesbriller hos patienten eller terapeuten. Så længe det er biostimulerende lasere i lys-bølgelængde området fra 638 til904 nm. Ved andre lysområder er der andre risici, men i klinikken anvendes kun de biostimulerende, og de er indrettet således, at der ikke er parallelt lys. Andre risici er der ikke, men det er vigtigt at have en præcisdiagnose – da en smerte kan være en følge af cancer, tarmobstruktion eller anden aktivitet, som kræver anden behandling.

Kan man spise medicin i samme periode, som man får behandling?

Ja. Medicin kan kombineres med laserbehandling, men det er blevet vist, at kortison og andre anti-inflammatoriske lægemidler kan nedsætte virkningen af laserbehandling.

Hvad er chancen for at blive god efterlaser behandling?

Ikke alle reagerer ikke ens på laserbehandling. Desuden afhænger reaktionen af lidelsens art og karakter. Nogle problemer er bedre egnet til laserbehandling end andre. Man kan generelt se en reaktion inden for 1 til 5 gange. Nogle reagerer kraftigt og næsten med det samme, andre har brug for flere behandlinger. Omkring 5-10% reagerer så lidt, at man må konkludere, at laserbehandling er ikke den rigtige fremgangsmåde for denne patient. Ved akutte skader er der ofte helingstid, det gælder også for knoglebrud.